Gå til forsiden    Oversigt    Udskriv printvenlig   

Historie

2009:

2002: 8 lastbiler.
1993: Nyt garageanlæg bygges på Storegade 64a.
1989: Hans Skov Christensen overtager forretningen.
1951: Garageanlæg bygges på Toften 4. (Se fotoalbum)
1944: Vagn Christensen overtager forretningen.
1918: Th. Madsen overtager forretningen.
1916: Hans Barslund overtager forretningen.
1909: Jens Markussen grundlagde forretningen.

50 Års virke i Borris

I oktober måned 1944 tog Chr. Jensen Christensen og vognmand Andreas Hansen, Bølling, til Borris for et købe vognmand Th. Madsens forretning.
Det var nu Chr. Jensen Christensens søn - Vagn Christensen, der skulle have forretningen, men han kunne ikke få fri til at tage med.
Handelen blev afsluttet, og for 25.000 kr. blev Vagn ejer af forretningen med 1 Bedford lastvogn, årgang 1939, med gasgenerator (se fotoalbum)
Denne generator kørte bedst på tørt bøgebrænde, men i krigens slutning var der knaphed på meget, så da blev den "fodret" med, hvad der var. En gang løb den tør midt ude på vejen, så der blev 3 hegnspæle hevet op og brugt.
Den 1. november 1944 ankom ungersvenden med gummistøvlerne i bagagebæreren på cyklen, og ved gavlenden af "Storegade 16", stod lastbilen klar til afgang, flankeret af chauffør Georg Christiansen. Som en slags "hvid slavehandel" fulgte han med bilen.
Da det jo var skiftedag, var der travlt fra første dag. Det første job var at flytte en kommode for Anders Gammelmarks datter, Helene, til Borris station, og resten af dagen og aftenen med gik med at flytte kommoder og skabe for folkene på gårdene.
Leveforholdene var spartanske. Hjemmet var et lille værelse hos vognmand Th. Madsen med cementgulv og ingen varme, og maden blev købt hos Maren Katrin' på Borris Afholdshotel (senere Elses Kro og nu Borris Andelskasse).
Der blev også kørt med kreaturer og svin, også fra gårde i militærområdet. Dagen startede altid her, for dyrene skulle være indsamlet, inden ballonen blev hejst for skydeøvelse - for så var der spærret resten af dagen.
Mange forskellige ting er blevet transporteret i tidens løb - dyr, korn og foderstoffer, tørv, sand til glatte veje, idrætsfolk, der skulle i teater eller til gymnastikopvisning, og kul. Senere er det blevet til ammoniak, døre for Jutlandia, kartofler, kalk - ja, man kan blive ved. 215 gange har firmaets biler også kørt til Rusland med feta-ost.
Til sammenligning blev der dengang hentet 2 - 3 dyr de fleste steder, og bilen var 16 - 24 steder for at få et læs svin. I dag er der afhentningssteder, hvor der hentes op til 300 svin af gangen.
Der blev også hentet grus til vejene i sognet, og al af - og pålæsning skete med skovl.
I krigens tid blev garagen overtaget af tyskerne, og i marts 1945 blev lastvognen, efter et stikkertip, taget af tyskerne. Den var ellers gemt i en halmstak på Vagns hjem i Hanning. I juli, efter krigen, blev bilen fundet på en parkeringsplads ved Kolding. Den var ribbet for alt, så Jenny modtog Vagn, siddende på en trækasse ved rattet. Under krigen var det også svært at få dæk til lastvognene. Man skulle søge Varedirektoratet om sådanne, men dette direktorat i København skulle nok sørge for, at sjællænderne fik først. Den lokale mand her, Jens Sønderup, blev kontaktet, og så kom der skred i tingene.
Lastvognen fungerede også som rustvogn. Så stod kisten på laddet, som var pyntet med gran.
Dengang var telefon jo heller ikke en selvfølge. Kunderne mødte personligt op, men da en af chaufførerne var gift med den lokale centralbestyrer, tog hun imod mange bestillinger.
I hjemmet er der opvokset 3 sønner, og alle har fra barnsben deltaget aktivt i forretningen - lastbiler var ligesom en del af modermælken. I dag er firmaet overtaget af sønnen Hans.
Vagns pensionisttilværelse er ikke ødet hen. Han har lavet en "scrapbog", som følger den overtagne vognmandsforretning fra dens start i 1909. Et flot værk, der beskriver forløbet, bilerne og godset. Der er suppleret med billeder fra hele perioden, postkort, tilladelser, annoncer og endda et udklip fra Vognmandsbladet, der fortæller om vognmandslivet i tørvene og brunkullenes tid.
Indskrivningsbøgerne fra de mange år er gemt, og her kan man se, hvor mange gårde der er nedlagt i løbet af Vagns vognmandstid, enten er de helt væk eller også ændret til nedlagte landbrug. 120 gårde med landbrug som hovederhverv er der blevet færre i de forløbne 50 år.
Der er sket meget siden den 1. november 1944. I dag er der bil-telefon, fjernstyret tip-lad, griselift til 7 - 8 grise af gangen, griselad med 2 etager, affjedrede sæder med indlagt varme, air-condition o.s.v., men som Jenny og Vagn siger - "Vi har nydt hver en dag" ......

Skrevet af Lilli Kristensen 1994 til Borris Sogneblad

 

 

Fotoalbum

1920

Theodor Emil Madsen - Vognmand fra 1918 - 1940